Deuntjes uit de oude doos

In een tijdschriftadvertentie laat de firma GlaxoWellcome ons slechts de keus uit twee mogelijkheden: een CD met daarin een Flixotide Diskus® of ….. de 45-toeren grammofoonplaat 'Breathless' van Jerry Lee Lewis, want 'The times they are a changin' aldus de ondertitel, ontleend aan een lied van Bob Dylan. Volgens de firma hebben de ontwikkelingen op het gebied van de astmatherapie kennelijk ineens stilgestaan vanaf het verschijnen van de single in 1958. Sinds beclometason (Becotide®, Becloforte®) ook merkloos verkrijgbaar is, moet het maar zo snel mogelijk worden vergeten. Het deuntje van de firma kwam ons bekend voor.
Zo wil men ons ook doen geloven dat er niets zit tussen het antimigrainemiddel naratriptan (Naramig®) en 'Tibetan Air', zogenaamde capsules met Tibetaanse lucht. Paracetamol, NSAID's, ja zelfs sumatriptan (Imigran®) zijn gewoon lucht voor de firma. En passant wordt ook nog een poging gedaan om de indicatie voor het middel te verruimen naar hoofdpijnaanvallen waarbij men gewoon door kan gaan met dagelijkse activiteiten. 
 

De overdrijving is een bekend stijlmiddel in de promotionele activiteiten voor geneesmiddelen. Sommige deuntjes uit de oude doos zijn inmiddels echter wel erg grijs gedraaid en willen de echte 'gouwe ouwe' soms ten onrechte doen vergeten!